Human Design Profielen Het verhaal van de lijnen en de verschillende rollen, het verhaal van het “huis met de 6 mensen”
Voordat ik verder ga met de verschillende profielen moet ik eerst een Human Design verhaaltje vertellen wat uitlegt hoe we de verschillende lijnen en rollen kunnen zien. Het gaat hier om het eerste cijfer in je profiel, de personality deel. dus bij een 5-1 gaat het om de 5 in je profiel. De 1 is dan design, dat is onbewust.
Het hexagram is in te delen in 2 delen, onder en boven. Archetype 1-3 gaan vooral over zichzelf en hun eigen leven. Archetype 4-6 gaan over anderen in de zin van dat ze van anderen leren, niet direct van zichzelf maar door anderen te zien. Waarbij de 4 de overgangsfase is, die gaat over zichzelf maar heeft anderen nodig.
Stel je een huis voor. Een huis waar 6 verschillende mensen aanwezig zijn. De mensen staan synoniem voor de verschillende lijnen in een hexagram.(zie plaatje) De lijnen zijn verdeeld in de nummers 1-6 en iedere lijn staat voor een persoon in het huis. Die lijnen staan dan voor het Archetype.
1. Onderaan het huis, in de fundering is iemand aan het werk, het is nummer 1. Nummer 1 is de basis,
de “foundation” van het huis en de basis moet goed zijn, stevig
zijn want anders stort het huis in. Dus de persoon 1 is de basis, wil
kennis studeert veel, gaat de diepte in, leeft voor de diepte in te gaan.
1 is de Onderzoeker. Een goede basis is belangrijk voor vele types. De Generator types kunnen er door werken en de projector kan er mee herkent worden, De reflector heeft een plek door de basis, het onderzoek, de studie, maar ook de hobby, de interesses.
De onderzoeker is introspectief, heeft geen idee dat er mensen zijn
die buiten rondlopen, heeft zijn kop in dat wat hij aan het doen is.
2. Boven de basis is de begane grond, er
is een raam en achter dat raam loopt een persoon, dit is persoon 2,
de tweede lijn van het hexagram. Dit persoon is in haar uppie lekker muziek aan het spelen,
heerlijk aan het doen wat ze doet en heeft alleen oog voor wat ze aan
het doen is. Alles wat ze doet gaat haar vrij natuurlijk af en ze
hoeft er niet over na te denken, het gaat vanzelf.. Buiten het huis
lopen allerlei mensen die zien en horen 2 en denken “woooow.
Die kan dàt en dàt en hoe zou ze dat doen? En als ze dàt kan dan
kan ze ook vast wel dit en dàt” dus die bellen aan en vragen haar
hoe ze de dingen doet die ze doet. De 2 is een Natural, ze
doet de dingen op natuurlijke wijze en als je haar vraagt hoe heeft
ze meestal geen idee. Ze zou wel iets kunnen verzinnen maar waarom
zou ze, ze is het liefst alleen. Dus ze zegt “Geen idee, laat me
met rust en gaat verder met haar kluizenaarsbestaan.
2 is de Kluizenaar.
3. In het huis is een trap en op die trap
loopt nummer 3. De trap staat voor verandering, aanpassen en de weg
van beneden naar boven. Net als een klein kind dat wil staan of de
trap op wil gaat er wel eens wat fout en valt het wel eens op zijn
gat..in het begin heel vaak later in zijn leven wat minder. 3 leert
door vallen en opstaan. Af en toe botst er iemand tegen hem
aan omdat hij midden op de trap loopt maar verder heeft hij geen idee
dat er andere mensen zijn, hij is zo bezig met het vallen, opstaan,
vallen, opstaan blijven staan, weer op zijn gat etc dat hij geen
notie neemt van de mensen om zich heen. Ook gebeuren hem allerlei dingen, die gebeuren gewoon, vaak gewoon door omstandigheden die samenkomen zodat hij daardoor weer valt. Iedere keer als hij valt dan
gromt hij even, en door het vele vallen wordt hij flink pessimistisch
maar hij is een doorzetter, net als ieder kind weet hij dat er als
hij blijft staan en kan lopen, of als hij de trap op is, er een
wereld voor hem open gaat. En daar gaat het om dus hij gaat door, hoe
vaak hij ook valt. Mensen die hem bekijken denken “jeez.. die heeft
het zwaar, hij valt iedere keer weer op zijn achterste. Hij martelt
zichzelf door het iedere keer toch weer te proberen, wat een
doorzetter ook.”
3 is de Martelaar.
4. Het huis heeft een enorm balkon en op
dat balkon staat 4. 4 is zeg maar de basis van de bovenverdieping. 4
heeft heel veel vrienden, hij komt ze regelmatig tegen en hij maakt
gebruik van de mensen die hij ontmoet, maakt er een praatje mee
vertelt zijn verhaal aan iedereen die het wil horen. En als ze het
niet willen horen, prima, even goeie vrienden er staat verderop nog
iemand misschien wil die wel luisteren. Omdat 4 zo'n goeie vriend is
en graag wil dat er naar hem geluisterd wordt doet hij dat zelf ook,
4 kan heel goed luisteren, daarom heeft hij ook zoveel vrienden,
mensen kunnen bij 4 altijd hun verhaal kwijt. Voor 4 is vriendschap belangrijk. 4 is nogal stug in zijn
opinie en hij zal niet zo snel iets van een ander aan nemen maar als
hij iets aanneemt wordt het ook meteen zijn waarheid en van die
waarheid vertelt hij ook graag aan anderen. Als anderen dan willen
dat 4 inziet dat zijn verhaal anders zou moeten zien dan luistert hij
netjes maar wijzigen van zijn verhaal zal hij niet doen, het is
immers de waarheid van de ander, niet van hem. 4 wil graag die ideeën
kwijt aan mensen. Maar mensen luisteren vaak niet naar 4 maar
vertellen liever over hun eigen onderwerpen dus 4 merkt vaak dat
mensen niet zo goed naar hem luisteren en hij heeft dat wel nodig. 4
wordt een beetje moe van alle verhalen van anderen en mensen die niet
naar hem luisteren dus 4 heeft ook regelmatig tijd nodig om o te
laden als hij wat moe is geworden van het proberen zijn verhaal kwijt
te kunnen. Dus 4 wil graag alleen zijn, dat is een grote drive voor
hem. Lekker in zijn eigen wereld. Hij heeft veel vrienden maar wil
ook graag alleen zijn of voelt zich alleen omdat niemand werkelijk
naar hem luistert. Hij is er altijd voor anderen maar niemand is er
voor hem, lijkt het soms. De wereld van 4 draait om zichzelf maar hij weet, in
tegenstelling tot 1,2 en 3 wel dat er anderen zijn. En dan komt er af
en toe iemand waar hij zijn verhaal aan kwijt kan en dan is 4
helemaal happy dat hij de mogelijkheid pakt, de opportunity.
4 is de Opportunist.
5. Op de bovenverdieping is een kamer met
een raam, het is donker in de kamer en bij het raam staat een persoon
die uitkijkt over de wereld en kijkt naar de mensen, het is 5. Hij
ziet ze, hij is bezig met die mensen en verhaalt wat hij ziet bij de
mensen op zichzelf. Hij spiegelt, zeg maar, de mensen buiten zichzelf
om inzicht te krijgen op zichzelf, niet om er zelf beter van te
worden om een behoefte te vervullen zoals 4 maar om zichzelf te leren
kennen en begrijpen en dat gebruikt hij dan weer om de anderen te
leren kennen. Hij is daarmee de eerste trans-persoonlijke in het
huis, hij gaat in wezen over de ander niet over zichzelf zoals de
rest. 5 wil de ander leren kennen en als hij de ander begrijpt komt
“en hoe zit dat bij mijzelf?”. 5 Leert daardoor dingen van
verschillende kanten te bekijken. Waar de rest nogal beperkt is in
het overzicht heeft 5 tijd en ruimte om te zien dat dingen niet
zwart wit zijn maar er is ook grijs, heel veel tinten grijs, en later
in het leven zelfs kleur. 5 ziet en denkt dus anders dan de rest van
de wereld, 5 gelooft niet in een zwart wit wereld waar iedereen dat
wel gelooft, 5 kijkt anders.
5 is de Ketter. De mensen die
buiten lopen zien dat er iemand staat in die donkere kamer en vinden
hem mysterieus. “wauw wat zou hij zien? Wat zou hij weten? Die ziet
veel meer dan wij, dus hij zal wel weten waar het allemaal over gaat,
hij heeft vast de antwoorden op onze problemen” en zo wordt de 5
verheven tot een beeld, een projectie wat zij van hem denken.
Eigenlijk net als de 2 alleen projecteert 2 naar buiten wat zij kan
en daar komen vragen op en bij 5 wordt het beeld OP hem
geprojecteerd. Het beeld dat ze over hem krijgen is die van de
generaal die in afzondering leeft die een reputatie krijgt dat hij de
redder kan zijn, dat hij het battle plan heeft die hun wèl kan
helpen. De generaal die als troefkaart wordt ingezet tijdens
moeilijke tijden om de boel weer op de rit te krijgen. Die reputatie
krijgt 5 en, lullig voor 5, aan die reputatie moet hij ook voldoen op het
moment dat hij naar buiten stapt en ze gaat helpen als hij geroepen
wordt en daar op in gaat. Als de generaal niet aan die verwachting
voldoet gaat hij op de brandstapel als de ketter die niet in het
juiste geloof geloofd. Hij wordt uitgespuugd en dat gaat ten koste
van zijn reputatie, die reputatie is belangrijk voor hem, daar
verdient hij zijn brood mee. Als hij wel brengt wat wordt verwacht
dan is hij ineens schatrijk.
6. Bovenop het dak zit een heel apart persoon, het is 6.
6 staat buiten alles en is verbonden met 3, allebei zijn ze de bovenkant van hun trigram (tri=3). 6 heeft een hele aparte rol in het geheel. Eigenlijk maakt zij geen deel uit van het huis, ze staat er buiten, ze observeert hoe het er allemaal aan toe gaat en kan door dat observeren haar rol in het geheel uitvoeren. Mensen zien 6 relaxed op het dak zitten en denken “wauw, die heeft het voor elkaar, zo wil ik ook zijn, das eigenlijk helemaal tof wat zij doet, dat wil ik ook.“
6 is de rol model. 6 heeft drie fases in haar leven. Er is een reden dat
6 is zoals ze is. De eerste 27/28/29 jaar van haar leven was 6 niet
zo relaxed, toen was 6 het leven aan het leren en niet zomaar het
leven aan het leren, ze was het leven aan het leren met vallen en
opstaan, ze was een 3! Na die, zeg 28 jaar, begon een nieuwe cyclus
in haar leven. Ze schud het oude, zware, vallen en opstaan, “bonds
made and broken” pessimisme van zich af. “Zo!”,Zegt ze, ”ze kunnen
me wat, ik heb al zoveel dingen geprobeerd en niets werkt. Nou ja
bijna niets, ik heb deze ladder gevonden en ik ga lekker hier zitten, bekijk het allemaal maar met je zooitje”. Ze pakt de ladder, klimt
op de ladder en gaat op het dak zitten. Op het moment dat ze op het
dak zit valt er en last van haar af en zit ze eindelijk in haar
eigenlijke rol, dan vervult ze haar doel in het leven, die van de
rolmodel. En alles wordt anders. Het pessimistische van 28 jaar valt
weg en ze ziet de voordelen van het leven, de Anarchist van 30 jaar
die steeds wil afbreken en opnieuw beginnen wordt de administrator,
degene die haar wijsheid van 30 jaar toepast i.p.v. afbreekt. In plaats
van stug vol blijven houden van de 3 krijgt ze nu objectiviteit, met
ook afstand van het leven waarmee ze kan zien dat dingen niet zo
zwaar zijn als ze dacht, vanaf het dak. In het zoeken naar een
partner wil ze een soul mate en niet steeds afkappen en zelfs haar
zekerheden veranderen van steeds opnieuw stoppen en beginnen met
werken En andere mensen naar vertrouwen in het leven. Rond haar
50ste/51ste verandert er weer wat in het leven
van 6. Om de volgende stap te kunnen nemen zal ze van het dak af
moeten komen. Mensen die de laatste 20 jaar regelmatig advies hebben
gevraagd en gekregen (administered) en die tevreden zijn met haar rol
wil ze in persoon nu laten zien hoe ze het kunnen doen dus ze komt
van de ladder af, inmiddels positief en vol vertrouwen, mogelijk
wetend dat iedereen die je tegenkomt in zekere mate een soul mate is
neemt ze de mensen bij de hand en laat ze zien hoe het moet. “Kijk,
als je het zo doet dan werkt het wel, en denk er om dat je het niet
zo doet, dat heb ik geprobeerd vroeger, dat werkt niet, dit werkt
wel.“
Dat was het verhaaltje van het huis van
de 6 mensen, met de 6 lijnen. Dat staat voor de lijnen in je profiel.
Nu je weet welke rol die lijnen hebben in het leven kun je misschien
meer begrijpen over je eigen profiel en je eigen rol in de mensheid.
Onderzoeker, natural, veranderaar door schade en schande, Goede
vriend, redder, of voorbeeld. Niemand is beter dan de ander, te meer
omdat we naast deze rol ook altijd nog een ander deel onbewust hebben
wat ook meespeelt. Vaak is dat een tegenovergestelde van je
persoonlijkheid.
De namen die in Human design gekozen zijn lijken nogal zwaarmoedig, martelaar, kluizenaar, ketter, opportunist.. Ze zijn niet zomaar gekozen, Het leven is zwaar kl*te voor een groot gedeelte voor heel veel mensen en andere tijden hebben we heel veel plezier, lukt alles en vinden we liefde of werk of rust. Ik weet dat reïncarnatie zijn plek heeft in evolutie en we hebben allemaal alle profielen al meerdere malen gehad, sommige wel honderden keren. De mensheid is aan evolutie onderhevig, als we weten welke rollen (profiel) we hebben dit leven, welk pak we aan hebben getrokken en in welk vehikel (type) we ons laten rijden en hoe we de bestuurder kunnen gaan vertrouwen (strategie en authority) dan zal het leven veel meer “sense” gaan hebben.
De namen die in Human design gekozen zijn lijken nogal zwaarmoedig, martelaar, kluizenaar, ketter, opportunist.. Ze zijn niet zomaar gekozen, Het leven is zwaar kl*te voor een groot gedeelte voor heel veel mensen en andere tijden hebben we heel veel plezier, lukt alles en vinden we liefde of werk of rust. Ik weet dat reïncarnatie zijn plek heeft in evolutie en we hebben allemaal alle profielen al meerdere malen gehad, sommige wel honderden keren. De mensheid is aan evolutie onderhevig, als we weten welke rollen (profiel) we hebben dit leven, welk pak we aan hebben getrokken en in welk vehikel (type) we ons laten rijden en hoe we de bestuurder kunnen gaan vertrouwen (strategie en authority) dan zal het leven veel meer “sense” gaan hebben.
Tot slot:
Er zijn 64 gates, die gates zijn gelijk aan de 64 hexagrammen
van de I-tjing. Jouw design raakt 26 keer een gate. Iedere gate
heeft, afhankelijk van wanneer je geboren bent en waar, zijn eigen
lijn die de gate activeert. Dus je hebt grote kans dat je in sommige
delen (gates) van jou door de rol van andere lijnen kijkt dan door je
profiel. Als je als 2-5 een aantal gates hebt met een 3e lijn dan zal
voor die eigenschappen in je leven de rol van de 3 een grote rol
spelen, het is het filter waar je dan voor die onderdelen door
kijkt. Zo kan de grootste optimist toch op sommige onderdelen iets
pessimistisch inzien en regelmatig vallen en opstaan. En dat is oké,
want pessimisme heeft ook zijn waarde in de maatschappij.
<3 Love you.
<3 Love you.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten